FAQ

Kolik stojí SEO?

SEO, čili optimalizace pro vyhledávače, či optimalizace nalezitelnosti na internetu, je to práce kontinuální, tedy nepřetržitá. Neumím vám říci hned přesnou cenu a pokusím se vysvětlit proč. Už dávno nejde o technické věci, součástí SEO je i psaní článků, vylepšování textů, tvoření tematických vstupních stránek. To souvisí s PPC reklamami, kde je relevantnost vstupní stránky velmi důležitá. Součástí SEO je i budování partnerství, snažím se např. oslovit majitele jiných zajímavých webů za cílem umístění zpětných odkazů. Nezbytností je analytika, sledování a optimalizace konverzí. SEO prostě zahrnuje spoustu rozmanitých činností. Na konečnou cenu má velký vliv váš obor, je značný rozdíl, jestli děláte SEO pro malou stolařskou firmu, nebo pro firmu provozující eshop o desetitisíci položkách.Cenu ovlivňuje i kvalita současného webu, vaše cíle, rychlost, s jakou se chcete posunout. Co mne zajímá před začátkem spolupráce?

  1. Co je vaším cílem
  2. Jaké výsledky očekáváte a v jaké časovém horizontu
  3. Cílová skupina, opravdu to nejsou všichni, vždy se najde určitý segment, který u vás nakupuje nejčastěji
  4. V čem jste lepší než konkurence, proč bych si měl váš produkt nebo službu koupit
  5. Naprostou nezbytností je pro mne analýza klíčových slov, ze začátku mne zajímá, která slova preferujete vy
  6. Musím vidět aspoň nějaká data, Analytics, Sklik, Adwords…

V poslední době mne klienti často kontaktují s dotazem, proč nemají v testu na SEO SERVISU 100%

Pokusím se to ve stručnosti vysvětlit.

Není úplně zásadní problém upravit web tak, aby se na 100% dostal, ale proč? Jak vám to v SEO pomůže? Odpověď je nasnadě, nijak. Programátoři těchto analýz, a že jich je (http://seo-servis.cz/http://silaseo.cz/http://www.seonastroje.cz/analyza-seo), sledují vlastní prospěch a vlastní cíle. Jde především o marketingový nástroj těchto firem.

Když se podíváme, co všechno se analyzuje, tak minusové body dostanete třeba za špatnou sémantiku, více nadpisů h1, skákání z nadpisu h1 na h3 apod. Na SEO to ale nemá zásadní vliv. Vyděsila vás v testu špatná validita HTML, která vykazuje mraky chyb? Nemusí, stejně tak vás nemusí trápit poměr textu vůči HTML, to že stránka obsahuje iFrame. Nenechte se vyděsit ani příliš mnoha obrázky, pomalým načítáním stránky, špatným CSS, JavaScriptem, či špatným url. Nic z toho nebrání jakékoliv firmě být jedničkou v SEO.

Tak by se dalo pokračovat dále. Ale asi nejlepší bude si otestovat nějaké úspěšné weby, opravdu si myslíte, že ty weby, které níže uvádím, jsou neúspěšné, když jim vyšlo relativně nízké %?


Jak ve zkratce postupuji při návrhu firemní prezentace? O co v mé práci jde především?

Vytvořit web, který bude fungovat. Co to znamená? Že bude plnit cíle, vyřeší váš problém, vydělá vám peníze. Tohle je zásadní metrika. Jak toho dosáhnu? Abych mohl vytvořit, změnit, upravit… web, potřebuji pochopit vaše podnikání – čím klientovi pomáháte? Jak řešíte jeho problém? Jaký je váš zákazník? Co je pro něj důležité a co nikoliv? V jaké je situaci? Co mu musíme říci, ukázat, aby se rozhodl právě pro vás? Jaký je váš jedinečný prodejní argument? Jak web zapadá do marketingové strategie firmy?

Jen tak jste pak schopni postavit web, který bude konverzní, tedy bude plnit požadované cíle.

Jak lidé budou hledat obsah vašeho webu? Klasifikační analýza klíčových slov je základ, který vám na tuto otázku odpoví.

Co dál? Musíte pochopit, že každý projekt je jiný, originální a tomu se musí přizpůsobit i strategie. Co z toho všeho vyplývá? Že se zaměřuji na návratnost investice. To je pro mne prioritní metrika.


Co je SEO?

Velmi častý dotaz, pokusím se odpovědět srozumitelně a jednoduše. Asi bych nejprve měl říci, co SEO není. SEO není o pozicích, respektive není to primární cíl (i na horších pozicích můžete mít vyšší míru prokliku, pozice sama o sobě nic nezaručuje a to nemluvím o personalizaci). SEO je o tom poznat co zajímá vaše potenciální zákazníky a to jim na webu nabídnout. Je to vlastně zvýšení objemu a kvality návštěvnosti z vyhledávačů (definice Marka Prokopa). Jenže na co vám bude vysoká návštěvnost, když budete mít špatně udělané www stránky. SEO se dnes tedy chápe komplexněji a řešíte i spoustu jiných věcí. Např. vstupní stránky, míru odchodů z těchto vstupních stránek (tedy kolik lidí, kteří přijdou na váš web, okamžitě odejde). Řešíte konverzní poměr, tedy kolik lidí nakoupí, odešle poptávku atd. S tím souvisí zvýšení zisku. Součástí SEO je také nutnost získat zpětné odkazy, zdůrazňuji že kvalitní odkazy, především v oborech, kde je silná konkurence.

Jen abyste pochopili obsáhlost SEO, tak v nedávné minulosti byl velmi aktuální přechod na https. Proč je to pro SEO významné? Protože v případě nevhodně zvoleného postupu jste mohli marketingově web položit.


Dá se kvalitně provedená optimalizace poznat?

Pro laika je to těžké, ale je pár věcí, které vám hodně napoví.

Nejprve bychom si měli říci, co SEO vlastně je. Podle mého názoru je to především nalezení cílové skupiny (musíte mířit na ty správné zákazníky) a následné přesvědčení této skupiny, že právě vy jste tou správnou odpovědí na otázky, které pokládají. Musíte analyzovat, jak vás vaše cílová skupina bude hledat (analýza klíčových slov) a kde vás bude hledat (ve vyhledávačích, na sociálních sítích, ve fórech, na video portálech…). Je nezbytné mít také kvalitně postavený web, srozumitelný, použitelný, vedoucí klienty k požadovanému cíli. Možná by se dalo také říci, že SEO marketing je o přenosu signálů do vyhledávačů, které pak ví, kdy a jak mají váš obsah zobrazit těm správným lidem.

Takže jak poznáte kvalitní SEO?

Informace

Bez informací to nejde. SEO konzultant nebo agentura se o vás musí zajímat, v čem se odlišujete, v čem jste lepší než konkurence, kdo jsou vaši zákazníci, jak s vámi komunikují, na co se nejčastěji ptají? Často vám budou připadat otázky drzé až vyzývavé, určitě je důležité probrat i firemní strategii, cíle, očekávání.

Obsah

Řeší s vámi obsah? Důležitý symptom kvalitní optimalizace. Kvalitní obsah je alfou a omegou SEO.

A co vy?

Spousta klientů si myslí, že zadají zakázku a pak už jen sledují, jak to krásně funguje. Pokud jste nenarazili na SEO šmejda, pak vězte, že to bez vás nepůjde. Vy o své firmě, oboru a zákaznících víte nejvíce. Vaše informace jsou pro marketéra to nejdůležitější. Jeho práce je pak implementovat tyto informace do webu a marketingu.

Co dostanu?

Měli byste také dopředu vědět, co za své peníze dostanete. Vše by mělo být měřitelné.

Garance pozic?

Solidní agentura nebo konzultant vám nebude garantovat pozice. Proč? Pozice v přirozeném vyhledávání se nedají koupit, jsou ovlivněny mnoha faktory. Navíc pokud vám budou posílat seznam pozic třeba každý den, co z toho? Jak vám to pomůže? Není lepší si dopředu dohodnout cíle, třeba zvýšený počet objednávek? Navíc pozice není cíl, pozice je prostředek, jak cíle dosáhnout.

Odkazy

Poctivé SEO také neřeší počet zpětných odkazů, ale spíše se zaměřuje na jejich kvalitu, různorodost – hodnotí odkazy celkově. Slušná agentura vás určitě nebude registrovat do obskurních katalogů, pr webů, nebude řešit ranky.

Investice

Charakterní SEO konzultant nemá problém s výkonovou spoluprací, mluví o investici, platbu předem odmítá. Nemá problém s ověřením referencí a je schopen dokladovat, jak klientům pomohl. Slibuje jen to, co opravdu dokáže splnit.

HTML

Svědomitý SEO konzultant řeší i technickou stránku webu, která je důležitá, ale nehledá drobné chyby ve validitě kódu. Různé SEO maty jsou příznakem nepoctivé, neodborné optimalizace.

Metriky

Solidní agentura se nechlubí pozicemi na obskurní klíčová slova (jsme první na slovo seo brno), ale řeší SEO komplexně, deklarují úspěch webu na nějakých relevantních metrikách (návštěvnost, konverze…).

Komunikace

Musí s vámi komunikovat, nemachrovat, vše se snažit vysvětlit, i když tomu vůbec nerozumíte. Důležité je pochopení, že seo nejde jednoduše zapnout a vypnout (efekt ON | OFF), ale že je to neustálá práce, analýzy, vylepšování. Budou dělat maximum pro to, aby z vás byl spokojený zákazník, protože jen tak může být spolupráce prospěšná pro obě strany.

Přímo z praxe

Každý SEO konzultant, který to s vámi myslí vážně, by vám měl zajistit maximum možných cest, které povedou na váš web (PPC reklama, sociální sítě, zbožové vyhledávače, newsletter…) Návštěvnost z vyhledávačů by ale měla být vyšší, pokud vám tyhle návštěvy dělají jen např. 15% návštěv, je něco špatně. Je samozřejmě více symptomů špatně udělané optimalizace, např. dobré umístění na relevantní fráze, ale tyto fráze generují malou návštěvnost. Tohle vše se dá celkem jednoduše zjistit.

Google i Seznam mají nápovědy, které vám mohou pomoci se v této problematice orientovat. Proč se vám to vyplatí číst? Nenaletíte, budete aspoň trošku v obraze a dokážete rozlišit šmejdské seo od toho přínosného. Google třeba radí pokládat optimalizátorovi tyto otázky:

  1. Můžete mi předvést příklady vaší dřívější práce a povědět mi o některých svých úspěších?
  2. Řídíte se pokyny Google pro webmastery?
  3. Nabízíte jako doplněk svých služeb pro základní vyhledávání také online marketingové služby nebo poradenství?
  4. Jaké výsledky očekáváte a v jakém časovém rámci? Jak poměřujete svůj úspěch?
  5. Jaké jsou vaše zkušenosti v mém odvětví?
  6. Jaké jsou vaše zkušenosti v mé zemi/městě?
  7. Jaké máte zkušenosti s vývojem mezinárodních stránek?
  8. Jaké jsou vaše hlavní techniky SEO?
  9. Jak dlouho se pohybujete v oboru?
  10. Jak s vámi budu komunikovat? Povíte mi o všech změnách, které na mých stránkách provedete, a podrobně mě budete informovat o svých doporučeních a důvodech k jejich uskutečnění?

Více zde:

https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=cs

https://static.googleusercontent.com/media/www.google.cz/cs/cz/intl/cs/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-cs.pdf

https://napoveda.seznam.cz/cz/fulltext-hledani-v-internetu/nez-zacnete-tvorit-web/


Proč, sakra, nejsem na toto slovo nahoře? Co ten SEO konzultant dělá?

Ano, mám takových klientů několik. Řeší jen pozice. Chci být co nejvýše na slovo holandský nábytek, bazar nábytku, nic jiného mne nezajímá.

Musím se přiznat, že někdy to smysl má. Např. slovo autopůjčovna Praha se mému klientovi neuvěřitelně vyplácí, získává z něho hodně konverzí a tudíž top pozice je přínosná pro dosahování cílů webu. Nicméně upnout se na jedno klíčové slovo je (eufemismem řečeno) nesmysl.

O co tedy vlastně v SEO jde? O pozice? O návštěvnost? O něco jiného?

Optimalizace se dělá především pro získání kvalitních návštěvníků. Dnes už nejen z přirozeného vyhledávání. Kvalitní znamená, že jsou to lidé (cílová skupina), kterou daný produkt nebo služba zajímá. Takový návštěvník častěji konvertuje, tedy stane se z něj zákazník. Důsledek je pak zisk, či jiný cíl.

Jak dosáhnout návštěvnosti, respektive jak plnit cíle webu? Základem jsou pozice ve vyhledávači, či prostě být na očích tam, kde se pohybuje moje cílovka.

Pozice tedy evidentně není cíl, pozice jsou jen prostředek, jak se k cíli dostat.

S pozicí je to ještě malinko složitější. Pozice sama o sobě neznamená, že je vše ok. Proč? Je totiž nezbytné sledovat i slovo, které se umísťuje v žebříčku. Je relevantní? Je přínosné? Hledá někdo pod takovým slovem? Pokud na všechny tři otázky odpovíte ano, ještě nemáte vyhráno. Pokud totiž budete mít blbý titulek, popisek stránky, tak i když budete první, lidé na vás kliknou spíše omylem.

Pozice jsou také trošku o egu. Jsem první na slovo xyz, to jsem to konkurenci nandal, jsem prostě dobrý. SEO agentury s tímto často pracují, prodávají seo nějak takto: „nechte si od nás dělat SEO, budete mezi prvními třemi, garantujeme vám to“. A neznalý klient rád zaplatí za ten dobrý pocit, že je první. Být první je opojné.

Pozice musí přinášet kvalitní návštěvnost. Musíte mít kvalitní vstupní stránku, tedy tu, na kterou se klient dostane po kliknutí na odkaz ve vyhledávači. Navíc těch pozic, respektive slov, sousloví, musí být co nejvíce.

Vyhledávač (Seznam, Google) se snaží nabízet co nejpřínosnější odpovědi pro své uživatele. Nedávno jsem zkusil použít vyhledávač Bing. Rychle jsem ho opustil. Proč? Neposkytl mi adekvátní služby, výsledky vyhledávání nebyly tak relevantní, jak jsem chtěl. Proto jsem se vrátil k Seznamu, respektive Googlu. Nejde tedy o to vyhledávač ošidit, ale spíše se snažit udělat vaše stránky přínosné k relevantním dotazům. Vyhledávač se vždy bude snažit filtrovat výsledky a předložit svým uživatelům kvalitní odpovědi. Je váš web kvalitní odpovědí na relevantní dotazy?

Co tedy vlastně SEO je?

Podle mého názoru je to především nalezení cílové skupiny (musíte mířit na ty správné zákazníky) a následné přesvědčení této skupiny, že právě vy jste tou správnou odpovědí na otázky, které pokládají. Musíte analyzovat, jak vás vaše cílová skupina bude hledat (analýza klíčových slov) a kde vás bude hledat (ve vyhledávačích, na sociálních sítích, ve fórech, na video portálech…). Je nezbytné mít také kvalitně postavený web, srozumitelný, použitelný, vedoucí klienty k požadovanému cíli. Možná by se dalo také říci, že SEO je o přenosu signálů do vyhledávačů, které pak ví, kdy a jak mají váš obsah zobrazit těm správným lidem.

Aby to bylo ještě složitější, SEO konzultant by měl také řešit, aby lidé z webu hned neutekli.

Pokud vám vyhledávač (ale nejen on, třeba partnerský odkaz, video portál…) pošle návštěvníka, zdaleka není vyhráno. Pokud mu na vstupní stránce, celkově na webu, nenabídnete potřebnou odpověď, přehlednou strukturu, asi ho ztratíte. Nejde tedy jen o návštěvnost, weby se musí dělat komplexně, prostě JINAK.

 


 

Související odkazy:

 


Přidejte váš komentář:

V naší společnosti řešíme ochranu osobních údajů dle patřičných zákonů. Veškeré osobní údaje poskytované návštěvníkem jsou shromažďovány, zpracovávány a uchovávány v souladu s platnou legislativou České republiky, zejména se zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpisů a zákonem o elektronických komunikacích č. 127/2005 Sb. Samozřejmě také nově dle Nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679, tak zvané “GDPR”.