Google spouští nový vzhled na desktopu. Co to znamená pro SEO?
Každý, kdo používá Google, si pravděpodobně v posledních dnech všiml nového vzhledu výsledků vyhledávání na desktopu. Pojďme se společně podívat pod pokličku těchto změn a zamysleme se nad tím, co to znamená pro SEO.
V principu se nejedná o žádnou převratnou novinku. Google již loni představil vylepšený design stránky s výsledky vyhledávání pro mobilní telefony. Zdá se, že se osvědčil, protože se jednalo přesně o to, co v tuto chvíli vidíme i na desktopu.
Co se všechno změnilo?
- U placených výsledků (reklamy Google Ads) se označení inzerátů nyní zobrazuje tučným písmem.
- Jak u placených, tak u organických výsledků se adresa stránky přemístila do horní části.
- Před URL se objevila favicon.
Jak to vypadá v praxi, se můžeme přesvědčit na následujícím screenshotu:

Co znamená nový design pro SEO?
Míra prokliku na odkaz ve výsledcích vyhledávání patří mezi jeden ze stovek SEO faktorů, jež Google bere v potaz. Pokud se nad tím zamyslíme, má to jasnou logiku. Jestliže uživatelé na některé odkazy klikají častěji než na jiné, pravděpodobně je považují za užitečnější.
Až doteď platilo, že jsme mohli tuto míru prokliku ovlivnit zejména chytlavým titulkem a částečně také atraktivním textem v meta tagu description. Nyní však vstupuje na scénu další hráč – favicon.
Všimněme si, že vzhledem k uspořádání prvků na stránce se favicon stává tím prvním, co se dostane do zorného pole uživatele. A také vezměme v potaz, že výsledky vyhledávání obsahují minimum grafiky. Lze proto předpokládat, že i tato malinká ikonka dokáže díky svému prominentnímu umístění měřitelně ovlivnit CTR.
Jak toho využít? První, co zřejmě zkušenému online marketérovi přijde na mysl, bude vytvořit 2 různé favicon a následně provést A/B test. To nám však komplikuje fakt, že inzeráty Google Ads je nezobrazují (objevují se pouze u organických výsledků).
Čeští provozovatelé webových stránek mají tu výhodu, že mohou vyzkoušet placené kampaně na Seznamu. Ten totiž zobrazuje favicon i u reklam. Stačí tak vytvořit 2 inzeráty se stejným textem, ale rozdílnou cílovou URL. Každá z nich bude obsahovat to samé, pouze použijeme různé favicon. Ve chvíli, kdy dosáhneme statisticky reprezentativního množství kliků, zjistíme, zdali jedna z nich ovlivnila CTR.