Založit si vlastní webovou stránku je dnes velmi snadné a rychlé. Ovšem nesmíte podcenit pár základních věcí. Jedná se především o název webu, čili doménu (skutečně to někdy může být problém, vymyslet ten správný název a ještě ke všemu musí být volný), čím budete web plnit (jakým obsahem) a stanovit si nějakou rozumnou strategii.

Promyslete obsah
Obsah je král. Pokud bude kvalitní, budou vás mít uživatelé rádi a budou se k vám rádi vracet. Odpovězte si na jednoduchou otázku – čím budete plnit váš web? Budou to osobní příspěvky? Budou to články na odborná témata? Nebo si jen chcete vytvořit kousek místa na internetu, kam se budete svěřovat, jaký jste měli den (deníček)? Hodláte zde prezentovat vaše portfolio? Doporučuji, abyste si nejdřív promysleli, jakým směrem se vydáte, jinak řečeno, tímto si vlastně budujete obsahovou strategii.
I když si vytvoříte portfolio vaší tvorby; ať se tedy jedná o oblast copywritingu, grafiky, případně videí, stejně se psaní textů nevyhnete. Myslete na to, že byste se lidem měli představit, tedy kdo jste, co děláte, jaké poskytujete služby, jak vás mohou případně kontaktovat atd.
Vymyslet název a adresu
Ze své osobní zkušenosti mohu říci, že tento krok je nejtěžší ze všech. Za předpokladu, že jste pevně rozhodnuti vystupovat pod pseudonymem, měli byste mít v záloze minimálně ještě jednu přezdívku. Při registraci se vám může snadno stát, že váš vybraný pseudonym bude již zabraný (opravdu se to stává velmi často).
Je libo přezdívka?
Spousta lidí si myslí, že když jste kryti vymyšleným jménem, můžete si na internetu dělat prakticky cokoliv. Není to tak docela pravda, ale jistá míra anonymity tam skutečně je. Lidem to dává více svobody, cítí se bezpečněji a píšou pak o tématech, které by jinak nikdy nezveřejnili. Třeba o tématech pro společnost velmi citlivých, které rozpoutají tzv. „flamewar“.
Se jménem opatrně
Je-li váš záměr prezentace vašich služeb a produktů a psaní článků na specifická témata, vyhněte se čemukoliv, co by vás mohlo poškodit a případně zničit vaši pověst. Myslete do budoucna. Vždy si dvakrát promyslete, co vypouštíte do digitálního moře, neboť nikdy nevíte, kdy na vás někdo něco vyloví a využije to proti vám. I když se budete snažit později zahladit stopy, jak jen to půjde, existují archivy, které si ukládají všechno z jakýkoliv zdrojů. Nedá se smazat úplně vše.
Dobré na sdílení svého vlastního jména a příjmení je, že si tím vytvoříte vlastní značku neboli brand. Kdykoliv si někdo zadá do vyhledávače vaše jméno, vyhledá mu to vaší webovou stránku, kde budete mít přehled vašich služeb, portfolia a referencí. V oblasti podnikání je toto ten nejlepší způsob propagace.
Teď trošku zabrousíme do optimalizace stránek. Vaše doména (adresa vašeho webu) může obsahovat spoustu informací. Pokud budete mít název domény např. dvorak.cz, uživatelé toho uvidí mnohem více. Musíte si pohrát s tzv. meta tagy. Pak se u vaší domény mohou zobrazovat relevantní informace, které tam přidáte, jako „Portfolio fotografa Ladislava Dvořáka“, nebo „Texty za výhodné ceny“, atp. Je vhodné přečíst si tento článek od Googlu, který vám hodně pomůže. V každém případě by optimalizace měla být součástí vaší strategie a s každou stránkou na webu či blogu byste si měli vyhrát a relevantně ji popsat.
Vybrat hosting
Pokud chce člověk prostřednictvím svého webu vydělávat, nebo veřejně vystupovat, měl by mít web, který bude vypadat profesionálně. S tím souvisí i webhosting, tedy místo, kde je váš web umístěný. Zaplatit si profi hosting a vlastní doménu dnes není nijak drahé, obojí vás vyjde na cca 1500 Kč za rok.
Co to v praxi znamená?
Je důležité, aby byl hosting spolehlivý a kdykoliv někdo požádá o zobrazení vašeho webu, musí být dostupný. V České republice je známý poskytovatel hostingu například Endora, Wedos, C4 (podle mne nejlepší) nebo Active24. Co se týče blogů, nejpopulárnější je asi Blogger, WordPress.com nebo Tumblr či Webnode. Každý hosting má svá pro i proti, včetně omezení, či ceny. Pro blog můžete využít i některé zpravodajské servery, například blog.idnes.cz, kde je vše zdarma, a pokud budete psát zajímavé články, můžete se zobrazovat na hlavní stránce idnes.cz a získat tak velmi slušnou návštěvnost bez nějaké výrazné propagace.
Pokud jde o domény, ty se rozdělují do třech řádů: doména 1. řádu je nejvyšší úroveň adresy webu. V České republice to značí koncovku „.cz“ a na Slovensku „.sk“. Doména druhého řádu je vlastně nejdůležitější, je to hlavní část adresy – název vaší společnosti, případně zaměření webu. Příklad seznam.cz. Doména III. řádu, neboli subdoména je vlastně rozšíření doménového názvu. Příklad opět u Seznamu blog.seznam.cz.
Z technického pohledu má doménové jméno hlavní funkci v tom, že nahrazuje složitý číselný kód. Pokud chcete zjistit tento číselný kód (IP adresu), stiskněte na klávesnici win+R a do zobrazeného textového pole zadejte cmd. Zobrazí se Vám černá příkazová řádka, kam napište ping mezera doména. Tedy například: ping seznam.cz a stiskněte enter. Následně se zobrazí IP adresa dané domény (serveru). Kdyby domény nebyly a vy byste si chtěli na internetu něco přečíst, museli byste právě tyto složitě vypadají čísla každý den vypisovat.
Blogeři a blogerky často sahají po „freewarové“ verzi, tedy po možnosti blogování zdarma. Již zmiňované hostingy, tedy Blogger nebo WordPress.com jim dávají šanci psát příspěvky na svůj vlastní blog ovšem za cenu několika menších omezení: třeba limit diskového úložiště, zobrazující se reklamy pod příspěvky nebo v zápatí stránky, omezení při upravování vzhledu a jiné. Rovněž nemají možnost výběru domény, musí se spokojit se subdoménou. Tato alternativa je vhodná pro blogery, kteří si neplánují svým blogem vydělávat peníze.
Vyplnit registrační údaje
Jakmile máte vybráno, čeká vás velice snadný krok, kterým je registrace vaší domény a hostingu. Vyplňování formulářů, kam zadáte všechny potřebné údaje vedoucí k založení webové stránky. Jedná se o osobní údaje (jméno a příjmení, adresa, emailová adresa, platební údaje, tedy jakou formou budete hradit provoz webu) a v závěru odsouhlasíte podmínky poskytovatele služeb. Nejde o nic těžkého. V momentě, kdy vám přijde potvrzení o úhradě platby a aktivaci domény, máte vyhráno. Nyní se můžete pustit do tvoření.
Implementace vzhledu
V případě platforem, které umožňují lidem zdarma blogovat, zde si autoři svých webovek mohou vybrat z celé škály již předpřipravených vzhledů a bez jakýkoliv problému si jeden z nich vložit na svůj blog. Kdykoliv si jej mohou změnit, nebo upravit dle svých požadavků.
Pokud si však chcete vytvořit webovku na profesionálnější úrovni, je třeba se trochu ponořit do tajů kódování a implementace redakčního systému. Vždy je tu možnost poprosit kamaráda nebo známého, aby vám s tím pomohl. Základem je zprovoznit redakční systém, možnost komentářů u příspěvků, pluginy pro sdílení na sociálních sítích, apod. Vlastní vzhled také není na škodu a úpravy třeba ve WordPressu nejsou zas tak složité. Můžete samozřejmě také oslovit webdesignera, který vám vytvoří vzhled na míru dle vašich požadavků. Nesmíte opomenou ani bezpečnost, aby vám web někdo nehacknul.

Vytvořit jednoduchou organizaci a vyhledávaní
V redakčním systému jako je WordPress nebo Joomla je třeba vymyslet jednoduchou a praktickou organizaci příspěvků a vyhledávání na webu. Možností je mnoho. Třídění příspěvků můžete vyřešit různými rubrikami nebo štítky. Ovšem pokud vytvoříte velké množství rubrik a štítků, může to vypadat spíše chaoticky. Volte proto optimální počet rubrik a štítků. Pokuste se vcítit do role uživatele, který náhodou zabrousil na váš web. Vyzná se v tom? Není to moc složité?
Můžete si na web přidat Google Analytics a pak sledovat (vyhodnocovat) kolik lidí na váš web chodí, jak se vaši návštěvníci na stránkách chovají a zjistit tak, co by se třeba dalo zlepšit. Musíte pamatovat na to, že web by měl být rychlý, měli byste tedy nahrávat fotky v rozumném rozlišení a například u WordPressu tam necpat každou zajímavou vychytávku, na kterou narazíte.

Publikace prvního příspěvku
V momentě, kdy jste už se vším hotovi, nezbývá vám nic jiného, než váš nový web začít plnit obsahem. Buďte přátelští (i když často vaši čtenáři takoví být nemusí). Vžijte se do kůže čtenářů a poskytněte jim lákadlo, díky kterému se na vaší stránce udrží, a budou ji pravidelně navštěvovat. Nezapomeňte na SEO nebo linkbuilding (budování odkazů). To vám pomůže zvýšit šanci k získání dalších návštěvníků. Hlavně buďte originální!