LONG TAIL SEO – jak na to?

SEO neboli optimalizace pro vyhledávače, je důležitou součástí internetového marketingu

Existuje mnoho nástrojů, které dostanou váš web na top pozice internetových vyhledávačů. Dnes si řekneme něco o long tail (jinak řečeno dlouhý ocas či dlouhý chvost), což je v internetovém marketingu vyhledávání specifických slov s nízkou mírou popularity.

Jaké jsou výhody této techniky?

V praxi jde o využití relativně málo vyhledávaných klíčových slov. Asi řeknete, proč se zabývat termíny, které hledá velmi málo lidí? Odpověď je jednoduchá. Velká skupina málo frekventovaných klíčových slov vytvoří relativně vysokou hodnotu návštěvnosti. Tato strategie využívá tzv. Paretův princip. Ten říká, že asi 20 % návštěvnosti webu z vyhledávačů generují velmi populární klíčová slova, ale zbylých až 80 % návštěvnosti generují velmi specifická slova a fráze s nízkou mírou popularity.

Dejme si příklad. Slovo autopůjčovna je velice populární a hledá ho denně tisíce uživatelů. Pokud budeme tedy web i PPC kampaň optimalizovat na slovo autopůjčovna, musíme počítat s velmi vysokou cenou. Nicméně pokud váš klient působí především lokálně, je takové slovo nevhodné. Pokud budeme webovou stránku či PPC kampaň optimalizovat na klíčové slovo autopůjčovna Praha, autopůjčovna Ostrava, autopůjčovna Blansko, případně se zaměříme přímo na vozy, např. autopůjčovna Škoda Fabia, půjčovna aut Audi TTS apod., bude objem hledání sice nižší (výrazně u slov zaměřených na značky), ale cílení je mnohem přesnější a náklady na optimalizaci budou znatelně nižší. Navíc součet všech slov z long tailu může být velmi atraktivní.

Vždy je to o strategii a v každém oboru je konkurence jiná (jinak silná), long tail vám ale může přinést:

  • vyšší míru prokliku
  • lepší konverzní poměr (lidé, kteří přijdou z těchto slov většinou lépe konvertují, tedy nakupují, případně objednávají služby), přesnější zacílení
  • jsou méně konkurenčnější (v PPC systémech zaplatíte méně za proklik)
  • tím pádem se vám rychleji vrátí i investice do internetového marketingu

Vhodně zvolená klíčová slova a zaměření na konkrétní cílovou skupinu, vám pomohou zpřesnit text, někdo totiž může vyhledávat specifické informace, které se v jiných textech nacházet nebudou. Navíc je velmi vhodné techniky kombinovat. V případě klíčových slov můžete long tail kombinovat s často hledanými frázemi.

Cílení na dlouhý chvost se i dnes hodně podceňuje. Pokud uděláte dobře analýzu klíčových slov, může být long tail nejsprávnější strategie při optimalizaci webu.