MailerLite – levnější alternativa k MailChimpu. Jak si poradí s automatizacemi?

Martin právě dokončil školení. Hovořil o nástrojích emailového marketingu. Představil posluchačům několik z nich.

Následně je vyzval, aby mu pokládali doplňující otázky.

O slovo se přihlásil pán v béžové košili. Evidentně ho zaujala část přednášky věnovaná MailerLite. Tato služba pro rozesílání hromadné pošty nabízí svým uživatelům mnoho funkcí. V následujících minutách tak ze sebe vysypal sérii zajímavých dotazů.

„Zaregistroval jsem si na MailerLite účet. Nikde ale nevidím možnost nastavit autoresponder. Je to proto, že používám bezplatný tarif?“

„Velmi dobrý postřeh,“ pochválil ho Martin. „Samostatnou sekci pro nastavení autoresponderů zde nenajdeme. Tato funkce se totiž ukrývá pod tzv. workflows.“

„Pomocí nich snadno naprogramujeme nejen automatické odpovědi, ale i jiné vychytávky. Vše začíná kliknutím na odkaz pro vytvoření nového workflow. Následně vybereme trigger. Jedná se o předpoklad, jenž musí nastat, aby se vykonaly příkazy, které definujeme.“

„Díky tomu můžeme odesílat automatické emaily ve specifickém okamžiku. Například když uživatel vyplní registrační formulář nebo klikne na určitý odkaz v některém z předchozích newsletterů.“

„Kromě triggerů máme možnost nastavovat i další podmínky. Třeba vybrat konkrétní newsletter a zjistit, zda ho odběratel otevřel. Neučinil-li tak, pošleme mu připomínku. To ale odbočuji od tématu.“

„Pojďme se podívat, jak vytvořit autoresponder. Po zformulování podmínek stačí vybrat funkci delay a nastavit počet minut, hodin, dnů, týdnů či měsíců. Automatizace počká po tuto dobu a následně odešle email, který si připravíme v závěrečném kroku.“

„Rozumím-li tomu dobře, mohu tak zařídit, aby uživatel dostal první zprávu hned po registraci, další za 3 dny a po týdnu poslední.“

„Přesně, jak říkáte,“ potvrdil Martin. „Kromě toho máte ale k dispozici i alternativní možnosti. Místo odeslání newsletteru po uplynutí určité doby jej můžete načasovat na konkrétní hodinu a den.“

„Chápu. Automatické zprávy dojdou všem odběratelům?“

„Záleží na nastavení,“ pustil se Martin do vysvětlování. „Chceme-li některým z našich kontaktů poslat jiný obsah než ostatním, využijeme segmentování.“

„Prvně si vytvoříme skupiny, do nichž budeme naše odběratele přiřazovat. Ukažme si to na příkladu. Předpokládejme, že provozujeme internetový obchod s krmivem pro zvířata. V takovém případě nemá smysl posílat zprávu o akci na kočičí granule chovatelům králíků. Proto si nadefinujeme kategorie jako majitelé psů, majitelé koček, chovatelé králíkůatd.“

„V dalším kroku dosáhneme toho, abychom každého uživatele zařadili do správné skupiny. Jak to uděláme? Začneme tou nejjednodušší metodou. Prostě se zeptáme. Ve formuláři pro registraci do newsletteru zobrazíme zaškrtávací pole. Návštěvníci našich stránek tak jedním či dvěma kliknutími označí zvířata, jež chovají.“

„Následně budeme zasílat obsah na základě této volby. Nicméně sem tam přidáme i odkaz na firemní blog s články o jiných mazlíčcích. MailerLite nám umožňuje zařadit uživatele i do dalších skupin v závislosti na odkazech, na něž klikne. V praxi tak můžeme předpokládat, že ti, kteří například navštívili článek o správné výživě křečků, potřebují krmivo pro tyto hlodavce.“

„Nyní již stačí v každém workflow nastavit, které skupině newsletter zašleme. Vytvoříme emaily pro každou z nich zvlášť. Jejich příjemci budou spokojeni s obsahem šitým na míru a my tím dosáhneme vyšších konverzí.“

„To zní užitečně. Všiml jsem si ale ještě jedné věci v mém účtu – segmentů. Čím se liší od skupin?“

„Fungují velmi podobně. Obojí nám poslouží k oslovení konkrétní cílovky při rozesílání našich sdělení. Rozdíl spočívá v tom, že když zařazujeme kontakty do skupin, zůstanou v nich navždy. Samozřejmě pokud neprovedeme změnu.“

„Segmenty fungují více dynamicky. Prvně si vytvoříme určité podmínky. Ve chvíli, kdy jim daný uživatel vyhovuje, patří do příslušného segmentu. Přestane-li je však splňovat, již do něho nepřísluší.“

„Dejme tomu, že jsme si nadefinovali segment s názvem noví uživatelé. Zadali jsme podmínku tak, aby ho tvořili ti, kteří se zaregistrovali v posledních 7 dnech. Co se stane? Noví odběratelé od prvního okamžiku budou patřit do tohoto segmentu, ovšem po týdnu z něho vypadnou.“

MailerLite nebo MailChimp? Který se vyplatí?

Martin dodal, že kromě již zmiňovaných funkcí disponuje MailerLite dalšími možnostmi automatizace. Ty by vydaly na další den školení. Proto shrnul přednosti tohoto nástroje a učinil stručné porovnání s jeho hlavním konkurentem – MailChimpem.

„Oba provozovatelé nabízejí detailní segmentování. Automatická nastavení kampaní patří v obou případech ke špičce v oboru.“

„MailChimp volí hodně začátečníků, kteří si vystačí s jednoduchými newslettery. Využívají účtu zdarma, jenž umožňuje rozesílat hromadná sdělení až na 2000 emailů.“

„Kdo hledá způsob, jak si vyzkoušet i pokročilé automatizace, aniž by vytáhl peněženku z kapsy, se rozhodne spíše pro MailerLite. Pro tuto volbu hovoří i cena placených balíčků. Ve chvíli, kdy přesáhneme limity bezplatného účtu, vychází podstatně levněji.“