Ano, mám takových klientů několik. Řeší jen pozice. Chci být co nejvýše na slovo holandský nábytek, bazar nábytku, nic jiného mne nezajímá.
Musím se přiznat, že někdy to smysl má. Např. slovo autopůjčovna Praha se mému klientovi neuvěřitelně vyplácí, získává z něho hodně konverzí a tudíž top pozice je přínosná pro dosahování cílů webu. Nicméně upnout se na jedno klíčové slovo je (eufemismem řečeno) nesmysl.
O co tedy vlastně v SEO jde? O pozice? O návštěvnost? O něco jiného?
Optimalizace se dělá především pro získání kvalitních návštěvníků. Dnes už nejen z přirozeného vyhledávání. Kvalitní znamená, že jsou to lidé (cílová skupina), kterou daný produkt nebo služba zajímá. Takový návštěvník častěji konvertuje, tedy stane se z něj zákazník. Důsledek je pak zisk, či jiný cíl.
Jak dosáhnout návštěvnosti, respektive jak plnit cíle webu? Základem jsou pozice ve vyhledávači, či prostě být na očích tam, kde se pohybuje moje cílovka.
Pozice tedy evidentně není cíl, pozice jsou jen prostředek, jak se k cíli dostat.
S pozicí je to ještě malinko složitější. Pozice sama o sobě neznamená, že je vše ok. Proč? Je totiž nezbytné sledovat i slovo, které se umísťuje v žebříčku. Je relevantní? Je přínosné? Hledá někdo pod takovým slovem? Pokud na všechny tři otázky odpovíte ano, ještě nemáte vyhráno. Pokud totiž budete mít blbý titulek, popisek stránky, tak i když budete první, lidé na vás kliknou spíše omylem.
Pozice jsou také trošku o egu. Jsem první na slovo xyz, to jsem to konkurenci nandal, jsem prostě dobrý. SEO agentury s tímto často pracují, prodávají seo nějak takto: „nechte si od nás dělat SEO, budete mezi prvními třemi, garantujeme vám to“. A neznalý klient rád zaplatí za ten dobrý pocit, že je první. Být první je opojné.
Pozice musí přinášet kvalitní návštěvnost. Musíte mít kvalitní vstupní stránku, tedy tu, na kterou se klient dostane po kliknutí na odkaz ve vyhledávači. Navíc těch pozic, respektive slov, sousloví, musí být co nejvíce.
Vyhledávač (Seznam, Google) se snaží nabízet co nejpřínosnější odpovědi pro své uživatele. Nedávno jsem zkusil použít vyhledávač Bing. Rychle jsem ho opustil. Proč? Neposkytl mi adekvátní služby, výsledky vyhledávání nebyly tak relevantní, jak jsem chtěl. Proto jsem se vrátil k Seznamu, respektive Googlu. Nejde tedy o to vyhledávač ošidit, ale spíše se snažit udělat vaše stránky přínosné k relevantním dotazům. Vyhledávač se vždy bude snažit filtrovat výsledky a předložit svým uživatelům kvalitní odpovědi. Je váš web kvalitní odpovědí na relevantní dotazy?
Co tedy vlastně SEO je?
Podle mého názoru je to především nalezení cílové skupiny (musíte mířit na ty správné zákazníky) a následné přesvědčení této skupiny, že právě vy jste tou správnou odpovědí na otázky, které pokládají. Musíte analyzovat, jak vás vaše cílová skupina bude hledat (analýza klíčových slov) a kde vás bude hledat (ve vyhledávačích, na sociálních sítích, ve fórech, na video portálech…). Je nezbytné mít také kvalitně postavený web, srozumitelný, použitelný, vedoucí klienty k požadovanému cíli. Možná by se dalo také říci, že SEO je o přenosu signálů do vyhledávačů, které pak ví, kdy a jak mají váš obsah zobrazit těm správným lidem.
Aby to bylo ještě složitější, SEO konzultant by měl také řešit, aby lidé z webu hned neutekli.
Pokud vám vyhledávač (ale nejen on, třeba partnerský odkaz, video portál…) pošle návštěvníka, zdaleka není vyhráno. Pokud mu na vstupní stránce, celkově na webu, nenabídnete potřebnou odpověď, přehlednou strukturu, asi ho ztratíte. Nejde tedy jen o návštěvnost, weby se musí dělat komplexně, prostě JINAK.