SEO
MARKETING


Telefon: +420 777 03 33 73 E-MAIL: info@care4web.cz

Internetový marketing malých firem

Kvalitní internetový marketing nemusí být finančně náročný. Díky tomu se vyplatí i drobným podnikatelům. Jaké má výhody?



Jak zvýšit návštěvnost webu, webových stránek?

Online marketing, internetový marketing, případně web marketing – tohle vše jsou synonyma pro marketing, který využívá virtuální prostor k propagaci. Je nutné zdůraznit, že digitální marketing a online marketing není to stejné. Hodně kanálů digitálního marketingu je úzce spjatá s online marketingem, ale zásadní rozdíl je v tom, že online marketing je součástí digitálního marketingu.

Do digitálního marketingu spadá např. direct mail, sociální sítě, emailing, ale také neoblíbený telemarketing, oblíbená optimalizace pro vyhledávače čili SEO, dále mobilní aplikace včetně her, nesmíme zapomenout ani na e-booky. Digitální marketing je tedy o jedničkách a nulách (o digitálních nosičích), nemá nic společného s charakterem daného marketingu. Tolik na vysvětlenou.

Kvalitní internetový marketing nemusí být finančně náročný. Díky tomu se vyplatí i drobným podnikatelům. Jaké má výhody? Každá rozumná firma se snaží svůj marketingový rozpočet využívat efektivně. U menších firem (živnostníků) je ale tlak na efektivitu mnohem vyšší. On-line marketing nabízí velké množství metod a postupů, ze kterých je často obtížné vybrat ty správné, ještě obtížnější je jejich správná implementace do byznysu firmy.

Výhody

1. Relativně nízká cena

Pro většinu malých firem je online marketing jedinou možnou variantou, protože offline marketing je pro jejich rozpočty nereálnou investicí.

2. Téměř vše se dá změřit

Pomocí Google Analytics toho můžete změřit opravdu hodně, a navíc přesně vidíte, jestli se vám investice do marketingu vrací či ne.

3. Cílová skupina

Zní to jako pohádka, ale můžete opravdu velmi přesně zacílit. Oslovit tu správnou cílovou skupinu. Dokonce můžete oslovit lidi kteří u vás na webu už byli a nevtíravým způsobem se jim připomenout.

4. Vše je relativně rychlé

Pokud pominu důležitost úpravy webu, respektive vstupních stránek, pak spustit reklamu na internetu trvá opravdu chvíli (v řádech dnů), stejně tak můžete reklamu okamžitě vypnout

5. Variabilita

Reklamy můžete přehledně monitorovat a upravovat.

6. Efektivita

Pokud se vše dobře zanalyzuje a nastaví, pak je šance, že se vám investice rychle vrátí a díky celkové efektivitě je možné mít internetovou reklamu spuštěnou vlastně neomezeně, budete tak neustále na očích a navíc můžete reklamu postupně vylepšovat.

Co dál?

Definujte si účinnou strategii a její cíl. See Think Do Care (angl. vidět – myslet – udělat – pečovat), zkráceně S-T-D-C, je obchodní schéma (framework), účinná pomůcka pro vytvoření online marketingové strategie.

Klíčové je podle modelu STDC nejen dostat své sdělení k zákazníkům, ale dostat správné sdělení, správnému cílovému publiku a ve správný čas.

Nejprve je tak zapotřebí si určit jednotící aspekt, který definuje určitou skupinu osob, která se stane vaším cílovým publikem. Zároveň je prvotní fáze tohoto modelu (See), vylučující. Je nutné si zodpovědně stanovit, kdo vaší cílovou skupinou není.

Fáze Think je charakterizována hledáním potřeby této cílové skupiny. Fáze Do je klíčová, protože během ní své cílové publikum přimějete, aby chtělo svou potřebu uskutečnit.

Závěrem je nutné definovat si cíl. Pro malé podniky je nejčastěji cílem přivést na web více potenciálních zákazníků, případně přimět stávající zákazníky k tomu, aby se intenzivněji zapojili. Právě péče o stávající zákazníky je pak zahrnuta v rámci STDC pod doplňujícím bodem Care.

Naučte se používat sociální sítě

Jak vyplývá z aktuálních dat, která zveřejnil portál The Manifest, plných 88 % malých podniků používá při plánování své marketingové strategie sociální sítě.

Sociální sítě zintenzivňují zapojení vašeho publika, budují transparentní komunikaci a umožňují, aby se cílová skupina vystavila značce. Sociální sítě vytvářejí úroveň personalizace a důvěry ve vaši zákaznickou základnu.

Využijte e-mailový marketing

E-mailový marketing se ukazuje být velmi účinnou strategií k posílení vzájemných vazeb v osobní rovině. Využívá ho podle dostupných údajů The Manifest celkem 54 %. Ani v současné době tak jednoznačně tento způsob nelze považovat za zastaralý.

E-mailový marketing je rozhodující především pro udržení stávající klientely. Potenciál e-mailové komunikace tkví v její personalizací. Stávající klienty můžete tímto způsobem přesvědčit, že k nim skutečně přistupujete individuálně a vaše pozornost patří právě jim osobně.

Používejte vizuální reklamu

Jedna fotografie vypoví za tisíc slov a v marketingu to platí dvojnásob. V rámci účinné marketingové komunikace je vhodné zapojit především video. Video marketing zatím tak intenzivně rozšířený není, loni ho dle již citovaného průzkumu využívalo 32 % podnikatelů. Je přitom velmi účinný, uživatel totiž je schopen díky video obsahu strávit na webu dokonce až o 88 % času více. I krátké video v délce minuty se jeví být významným komunikačním kanálem, který dokáže cílové skupině adekvátně zprostředkovat potřebné sdělení.

Využívejte webový marketing

V současné době platí, s jistou nadsázkou řečeno, že pokud nemá obchodník svůj web, prakticky neexistuje. Podle portálu The Manifest 56 % malých podniků do této sféry investovalo. Zejména drobní živnostníci však tento aspekt v českých podmínkách často podceňují, případně si dělají web sami pomocí webového editoru (Webnode), což často končí frustrací, protože jim to nepřinese to, co očekávali.

Webový marketing přitom představuje silný nástroj, který má navíc výhodu ve své měřitelnosti. Webová stránka nabízí dostatek prostoru k tomu, abyste zprostředkovali podstatné informace. Tedy zejména kdo jste, co děláte a jaké jsou vaše byznys hodnoty. Značný potenciál ukrývá též firemní blog, který umožňuje obchodníkům přesvědčit cílové publikum, že jejich značka může být autoritou ve svém oboru.

Základy SEO marketingu

Zkratka SEO je převzata z anglického search engine optimization, což volně překládáme jako optimalizace stránek pro vyhledávače Jedná se tak o optimalizační kroky, postupy a úpravy webových stránek tak, aby byly dobře vyhledatelné v organických výsledcích internetových vyhledávačů. V dnešní době, kdy jsou reklama na internetu a webové stránky nezbytnou součástí efektivní marketingové strategie, hraje SEO marketing klíčovou roli v oslovení potenciálních zákazníků.

Hlavní cíle SEO

Již z úvodu tak vyplývá hlavní cíl SEO marketingu, a to zvýšení kvalitní návštěvnosti našich webových stránek. Ruku v ruce s tím jde pak nalákání potenciálních klientů, představení svých služeb a výrobků širší veřejnosti, vytvoření dobré image firmy, ale i větší přísun zpětné vazby.

Cílová skupina hraje prim

Při vytváření marketingové strategie nesmíme rozhodně opomenout jeden z nejdůležitějších faktorů, a tím je cílová skupina. V SEO hraje velkou roli výběr klíčových slov. Ten by měl charakterizovat nejen vaše podnikání, ale také by měl být zaměřený právě na zákazníky. K určení cílové skupiny nejlépe pomůže zodpovězení několika otázek. Průměrná věková kategorie? Pohlaví? Úroveň vzdělání? Místo bydliště? Jejich průměrný příjem? Jejich spotřební chování?

SEO jako součást komunikačního mixu

Určitě nesmíme zapomínat, že je SEO součástí komunikačního mixu a podle toho se musíme chovat. Komunikační mix je vlastně souborem všech prostředků, které používáme ke komunikaci se stálými i potenciálními zákazníky a k udržování dobrého dlouhodobého vztahu. Proto pracujte na SEO marketingu výhledově, trpělivě a strategicky a rozhodně se zaměřte na využití všech vhodných komunikačních kanálů.

Obsahový marketing

Využití obsahového marketingu může být velkým pomocníkem v rozšíření zásoby klíčových slov. Čím více kvalitního obsahu budou webové stránky mít, tím více bude stoupat pravděpodobnost zvýšení návštěvnosti. Zajímavý obsah se také mnohem lépe propaguje skrze tradiční linkbuilding.

Linkbuilding

Linkbuilding je budování zpětných odkazů. Jeho cílem je propagace daného webu. Je nejvýznamnějším faktorem off-page propagace. Mezi další patří například dobrá reputace stránky, důvěryhodnost, kvalitní a zajímavý obsah nebo geografická poloha návštěvníků stránky.

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je základním pilířem, na kterém efektivní SEO stojí. Jedná se o slovní spojení, která lidé vyhledávají nejčastěji. Při hledání klíčových spojení myslete hlavně na vaší cílovou skupinu, ale také na obsah stránek. Zkuste se vžít do vašich potenciálních zákazníků a představte si, jaká spojení byste při vyhledávání konkrétních výrobků nebo služeb do internetového prohlížeče zadávali.

V dnešní době, kdy hraje internet prim v úspěšném marketingu, je určitě vhodné zapojit SEO do své marketingové strategie. Nečekejte od něj však zázraky přes noc. Trpělivost a důslednost jsou v tomto případě klíčem k úspěchu. Pokud si nevíte s optimalizací internetových stránek rady, existuje spousta specializovaných firem, které vám poskytnou buďto školení na dané téma nebo službu samotnou. Jděte s dobou a v tématu se vzdělávejte. SEO vám přinese nejen nové potenciální zákazníky a důvěryhodnost, ale také lepší konkurenceschopnost.

Marketingová strategie firem. Mapa na lesní cestě

Spustili jste e-shop, s lákavým zbožím a za nižší cenu, než má konkurence. Přesto máte nouzi o zákazníky? Pak je nejvyšší čas zapracovat na marketingové strategii. V čem vám online marketingová strategie pomůže? V dosažení cíle!

Co je marketingová strategie

Marketingová strategie vychází z podnikových cílů. Je to právě ona, která k vytýčenému cíli dláždí cestičku. Velmi konkrétní cestičku definovanou přesnými kroky v určitém čase a rozsahu.

Českými slovy bychom ji popsali jako dlouhodobý plán činnosti k dosažení cíle.

Cíle firmy mohou být různé:

Upevnit pozici na trhu.
Být do dvou let nejlepším prodejcem.
Proniknout na zahraniční trhy.
Být nejlepším poskytovatelem služeb v daném oboru.
A pak musí následovat otázka nebo lépe sled otázek.

A jak toho chcete dosáhnout? Co přesně pro to uděláte v příštím týdnu, v příštích měsících a v dalším roce? Jak změříte, zda jste vytyčeného cíle dosáhli?

Sestavte si plán akcí, definujte příležitosti a rizika, popište jednotlivé kroky, náklady jednotlivých akcí a určete, jak změříte jejich úspěšnost. Vytvořte marketingovou strategii.

Proč mít propracovanou marketingovou strategii

Na složitou otázku, proč mít marketingovou strategii, je jednoduchá odpověď. Abyste uspěli na internetu. Vést podnik bez definovaného cíle a konkrétní strategie vedoucí k jeho naplnění, je jako bloudit v noci lesem bez navigace. Možná ven z lesa vyjdete, ale bude vás to stát obrovské úsilí, námahu a tablety na uklidnění. Zapněte navigaci.

Před vytvořením online marketingové strategie je nutné provést důkladnou analýzu stávajících procesů a konkurence. Následuje obvykle návrh webové prezentace a optimalizace stránek pro vyhledávače (SEO). A pak už jsou na řadě nejrůznější PPC reklamní systémy a kampaně. Využít můžete:

Instagram, Facebook, TikTok, YouTube, Sklik, Google Ads, reklamní bannery, zápisy do katalogů aj. Na konci úspěšně realizované marketingové strategie je splnění firemního cíle. Stránky mají vysokou návštěvnost, zlepšilo se povědomí o značce, zákazníci jsou motivováni k nákupu a pravidelně se vracejí, firma zvyšuje tržby a tržní podíl, stabilně roste.

Oblíbené a účinné nástroje marketingové strategie

Prezentovat firmu a značku na internetu můžete tisíci různými způsoby. Záleží na cílové skupině zákazníků i na produktu, který prodáváte. Začít ale musíte na vlastních webových stránkách. Než je začnete propagovat, musíte si být jisti, že vaše stránky jsou na webu viditelné. To znamená, že po zadání určité fráze do vyhledávače, se uživatelům zobrazí právě vaše stránka, ideálně na prvních místech.

V tom vám pomůže SEO. Je třeba pracovat s výsledky analýzy klíčových slov, přidat klíčová slova do popisků, propracovat landing page, doplnit stránky o blog, diskusi, recenze.

Jakmile budou vaše stránky optimalizované, můžete je začít aktivně propagovat. Neexistuje univerzální návod a k úspěchu obvykle vede kombinace různých forem propagace.

Úspěšné a relativně nenákladné jsou PPC kampaně (Platba za Proklik). Pokud uživatel na takovou upoutávku neklikne, inzerent za ni nic neplatí. Přesto se stránka dostává do povědomí uživatelů. Pro PPC reklamu se používá Google Ads či Seznam Sklik. PPC reklamu můžete vidět v PR článcích, na různých webových stránkách, ve vyhledávačích nebo na sociálních sítích. Výhodou PPC kampaní je efektivita, přesné zacílení a dokonalý přehled o návratnosti investice.

Jelikož je možné PPC kampaně spustit okamžitě, často běží dříve, než je dokončena optimalizace. Pokud jsou vaše stránky v relativně dobré kondici, můžete si takový postup dovolit. Jestliže ale vaše webová prezentace potřebuje důslednější zásah, nevoďte zákazníky do prostředí, které by je mohlo odradit.

Nejčastější chyby, mýty a omyly online strategií

Máme na webu stovky klíčových slov, a to dokonce ve zkomolených podobách, abychom vyhověli vyhledávači.

Proč se nám nezvyšuje návštěvnost?

Protože vaše stránky nechtějí lidé číst. Zvítězili jste nad robotem, ale ten u vás nenakoupí.

Najdou u vás lidé to, co hledají?

Je třeba pracovat s klíčovými slovy, ale citlivě a přirozeně. Pokud bude text informačně bohatý, lidé si vás najdou.

Spustili jsme PPC kampaně, pro podporu prodeje to stačí

Stačí, pokud podnikáte v prostředí s minimální konkurencí. Jestliže tomu tak není, musíte prodej podpořit dalšími kanály. Generujte slevy, přinášejte novinky, propagujte značku, odměňujte zákazníky. Prezentace musí být stále živá. Se zákazníky komunikujte, přidávejte novinky, vyjadřujte se k aktuálním tématům, věnujte se PR strategiím, propracujte emailing.

Zákazníci u nás nakoupili, splnili jsme cíl

Záleží samozřejmě na charakteru zboží, na produktu. Ale obvykle toužíte po tom, aby se vám zákazníci vraceli a aby šířili dobré jméno. Komunikujte se zákazníky, motivujte je k opakované koupi, odměňujte je při pravidelných nákupech.

Marketingová strategie vás provede od dokonalých a optimalizovaných webových stránek přes sociální sítě a online propagaci až po přímý marketing. Dovede vás ke stanovenému cíli.


CW 2020



← ZPĚT